Na czym polega DTP?
W nieodległych czasach opublikowanie jakiejś treści oznaczało stworzenie właściwego projektu i oddanie go do druku. Rewolucja technologiczna skutecznie przeniosła ten proces do wirtualnego świata, znacznie go przyspieszając. Przygotowanie materiału do publikacji – DTP (ang. desktop publishing), czyli dosłownie publikowanie zza biurka, jest dość szybkim procesem, niestety wymagającym jednocześnie perfekcyjnej znajomości nowoczesnych technologii.
DTP dawniej i dziś
Postęp technologiczny skrócił i ułatwił sam proces publikacji, niemniej jednak nie sprawił, że może się nim zajmować osoba bez właściwej wiedzy i umiejętności. Wraz z zachodzącymi zmianami – głównie w wirtualnej rzeczywistości i branży IT – DTP zmieniało swoje oblicze, ściśle dostosowując się do aktualnych możliwości. Niegdyś stosowane przede wszystkim na użytek poligrafii, obecnie ten termin używany jest głównie w kontekście tworzenia stron internetowych i grafik komputerowych.
Precyzyjna praca dla specjalistów
Kilkufazowy proces DTP jest przede wszystkim indywidualnie dopasowanym do konkretnego projektu i zakresu jego wymagań. Obejmuje stworzenie i wprowadzenie tekstu wraz ze stosownym, unikatowym obrazem i zamieszczenie go na dysku komputera. Następnie konieczne jest dokonanie korekty i stworzenie elementów graficzno–tekstowych do publikacji. Po zaakceptowaniu całości następuje publikacja. To tak w wielkim skrócie.
Oczywiście ograniczenie działań DTP wyłącznie do postaci elektronicznej jest zdecydowanie zbyt dużym uproszczeniem. DTP dotyczy również wszystkich papierowych publikacji – od książek i czasopism, po broszury, ulotki, gazety aż po druki okolicznościowe czy kartonowe opakowania.