Co oznacza skrót RTB?

Co oznacza skrót RTB?

Przeprowadzanie skutecznych działań promocyjnych wiąże się m.in. z potrzebą zakupu odpowiedniej powierzchni reklamowej. Co jednak, jeżeli najważniejsze znaczenie przypiszemy nie miejscu, lecz użytkownikowi? W ten sposób docieramy do reklamy spersonalizowanej, w której duże znaczenie posiada RTB. Jest to skrót od angielskiego wyrażenia real-time bidding, czyli dosłownie: licytowanie w realnym czasie.

Na czym polega metoda RTB?

RTB to sposób zakupu powierzchni reklamowej, który odbywa się milisekundy po wejściu na stronę danego użytkownika. Całość przebiega na zasadzie aukcji, czyli wygrywa ten, kto da więcej. Jednocześnie RTB znacznie różni się od tradycyjnej licytacji – choćby dlatego, że trwa mniej niż sekundę. Drugim wyznacznikiem jest fakt, że reklamodawcy nie kupują powierzchni promocyjnej jako takiej, lecz płacą za odsłony skierowane do konkretnej grupy konsumenckiej. Dzięki temu reklama trafia celnie do odbiorców, których może zaintrygować. Najważniejsze korzyści z kampanii RTB to zmniejszenie kosztów wydawanych na reklamę (ponieważ odsłony reklamy danego produktu nie są generowane niepotrzebnie, tzn. do osób niezainteresowanych), a także zaangażowanie internauty w wyświetlane mu komunikaty, co zwiększa prawdopodobieństwo zakupu.

Personalizacja reklam w metodzie RTB odbywa się na podstawie zestawienia danych na temat potencjalnych konsumentów marki oraz informacji dotyczących konkretnego użytkownika sieci. Najważniejsze informacje to zainteresowania i dane demograficzne danego konsumenta.