Co oznacza skrót ZMOT?
ZMOT (ang. zero moment of truth) to termin stworzony przez Google, który oznacza moment zainteresowania się daną rzeczą przez użytkownika sieci. Celem jest, aby oferta danej firmy lub informacje na jej temat odpowiadały miejscu i momentowi wyszukiwania.
ZMOT następuje pomiędzy zadziałaniem bodźca (dana rzecz jest mi potrzebna/ładnie wygląda/odpowiada moim oczekiwaniom) a zakupami. W sieci odbywa się głównie na podstawie przeczytanych opinii, rekomendacji czy artykułów – czyli dobrego content marketingu.
Jak wykorzystywać ZMOT w praktyce?
Przyjęło się uważać pierwsze zapytania kierowane do obsługi danego sklepu jako tak zwany first moment of truth. Zero moment of truth będzie odnosił się do wcześniejszych akcji, czyli szukania rekomendacji w sieci. Coraz więcej konsumentów poszukuje informacji na marki lub rzeczy nawet podczas robienia drobnych codziennych zakupów. Jako że w sieci nie możemy skorzystać z rady udzielonej przez realnego sprzedawcę, znaczenie ZMOT w sklepach internetowych jest jeszcze większe. W Internecie ten moment tak naprawdę zaczyna się od wpisania w wyszukiwarce nazwy firmy lub oferowanego przez nią produktu.
Największe znaczenie posiadają oczywiście najwyżej usytuowane wyniki, które zadecydują o tym, czy moment ZMOT będzie pozytywny, czy negatywny dla klienta. Dla polepszenia efektu ZMOT poleca się tworzenie treści pisanych, graficznych, audiowizualnych, w oparciu o aktualnie pojawiające się w wyszukiwarkach frazy, które mogą mieć związek z danym produktem lub firmą. W teorii ZMOT pojawia się więc element sezonowości, który czyni daną ofertę jeszcze bardziej dopasowaną do aktualnych oczekiwań klientów.