Dlaczego wizerunek firmy jest ważnym elementem strategii marketingowej?
Wizerunek firmy określa, w jaki ta firma kojarzy się klientom i partnerom handlowym. Jest to jeden z kluczowych elementów strategii marketingowej, której działania powinny być zawsze zgodne z kreowanym wizerunkiem.
Odbiorcy otrzymują wtedy jasny przekaz i są w stanie powiązać markę z określonymi wartościami. Oczywiście wizerunek firmy w oczach i umysłach otoczenia niekoniecznie musi się pokrywać ze stanem rzeczywistym.
Znaczenie wizerunku dla strategii marketingowej
Wizerunek jest kreacją wyobrażenia. Proces kształtowania wizerunku utrwala w odbiorcach takie, a nie inne skojarzenia. Dana firma może aktywnie dążyć do tworzenia określonego wizerunku, czasami jednak powstaje on sam, niejako w oparciu o oceny otoczenia dotyczące postępowania organizacji. Przykładowo, gdy dane przedsiębiorstwo wspiera lokalną grupę sportową, to automatycznie polepsza swój wizerunek w oczach danej społeczności. W tym przypadku wizerunek kreuje się zatem niezależnie, ponieważ prowadzi do niezamierzonych rezultatów.
Sposoby na kreację wizerunku dzieli się na dwie grupy: wewnętrzne i zewnętrzne. Pierwsza z nich dotyczy relacji wewnątrz firmy, czyli traktowania pracowników, dostawców oraz partnerów biznesowych. Do drugiej grupy należy sponsoring, stosowanie jednolitego przekazu, udział w akcjach prospołecznych, komunikowanie się z otoczeniem, mediami lub bezpośrednio z klientami. Pozytywny wizerunek sprawia, że klienci pozostają marce wierni, bo wierzą w jej priorytety. Negatywny może doprowadzić do bojkotu marki – klienci odwrócą się od niej i przejdą do konkurencji. To właśnie ścisły związek ze sprzedażą czyni z wizerunku firmy element istotny dla każdej strategii marketingowej.