Jak przeprowadzić analizę SWOT?
Analiza SWOT (ang. strenghts, weaknesses, opportunities, threats, czyli: mocne strony, słabe strony, możliwości oraz zagrożenia) – na to pojęcie składają się cztery rynkowe żywioły, od których zależy być albo nie być każdej firmy.
Trzeźwa ocena wymienionych wyżej czynników skutkuje utworzeniem dobrego biznesplanu, który pozwoli firmie na rozwój w najbardziej sprzyjającym momencie, a także na przedsięwzięcie odpowiednich kroków w czasie sytuacji kryzysowej.
Analiza SWOT w praktyce
Poddawane analizie dane dotyczą różnorakich aspektów działania firmy: kosztów jej prowadzenia, lokalizacji, popytu ze strony klientów, pozycji marki na rynku lub głównych grup odbiorców. Gdy przyporządkujemy już informacje dotyczące przedsiębiorstwa do poszczególnych kategorii, czas na nadanie parametrom odpowiedniej wagi i na ich skonfrontowanie. Przykładowo do mocnych stron przedsiębiorstwa może należeć wyjątkowa usługa lub produkt, słabą stroną będzie zapotrzebowanie na wysokiej klasy specjalistów. Szansa to atrakcyjne położenie, a zagrożeniem jest najczęściej konkurencja. Zestawiając pozytywne i negatywne czynniki ze sobą, jesteśmy w stanie wybrać odpowiedni typ strategii. Gdy szanse i mocne strony zdecydowanie górują, warto działać agresywnie, czyli postawić na rozwój. Natomiast w momencie przeważania słabych stron i zagrożeń, głównym celem jest niedopuszczenie do bankructwa.
Gdy mocne strony niwelują zagrożenia, to mowa o strategii konserwatywnej, w której dzięki atutom firmy jest ona w stanie przetrwać gorszy czas sprzedaży. Połączenie słabych stron i szans daje strategię konkurencyjną, kiedy pomysłów jest pełno, ale brak jest środków lub wiedzy do ich realizacji. Analizy SWOT dokonuje się okresowo, a o jej skuteczności decydują tylko rzetelnie zebrane i ocenione informacje. Dlatego najlepiej, gdy analizę przeprowadzi sprawdzona agencja, której specjaliści oprą swoje wnioski o konkretne dane i wyliczenia.