Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?

Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?

Duże, średnie, a coraz częściej również małe przedsiębiorstwa zauważają, że ich rynkową rolą jest nie tylko generowanie przychodu. Gdy zaczynają dbać również o interesy swojego otoczenia, wtedy mówimy, że są odpowiedzialne społecznie. Choć czynią dobro bezinteresownie, to takie działanie oczywiście polepsza ich wizerunek i sprawia, że my, jako konsumenci, nabieramy do nich więcej zaufania.

Jak prowadzić działania z zakresu CSR?

Społeczna odpowiedzialność biznesu (czyli Corporate Social Responsibility) powinna być jednym z elementów strategii biznesowej. Jednak bez wprowadzenia określonych zasad moralnych i świadomych decyzji na poziomie wyboru dostawców, technologii i tworzenia produktu, nie może być mowy o CSR. Najpierw trzeba więc zadbać o to, by firma była godna zaufania od wewnątrz, a dopiero potem działała charytatywnie na zewnątrz.

Społeczna odpowiedzialność biznesu wymaga przygotowań. Na początku dana firma musi ocenić swą dotychczasową aktywność z tego zakresu, aby potem podjąć dialog z otoczeniem, które chce wesprzeć. Organizacja powinna również posiadać strategię tego, jak poprzez CSR pragnie budować swój wizerunek jako podmiotu odpowiedzialnego, godnego zaufania i stosującego pewne normy moralne.

Działanie w zakresie społecznej odpowiedzialności przynosi firmom wymierne korzyści. To przede wszystkim uzyskanie większego poparcia wśród klientów, a także rosnące zaufanie ze strony partnerów biznesowych, administracji czy danej społeczności. Taka firma jest w stanie oprzeć się kryzysowi finansowemu oraz może stale się rozwijać. Wspólne realizowanie szczytnych celów to świetny sposób na integrację i wzrost zaangażowania wśród pracowników.

CSR