Wydawnictwa własne jako narzędzia PR – na przykładzie gazetki firmowej
Komunikacja pomiędzy różnymi działami firmy może być bardzo trudna, nie tylko ze względu na wielkość przedsiębiorstwa, ale również na rozbieżności interpretacyjne, jakie mogą powstawać podczas odbioru danego komunikatu od kierownictwa.
To z kolei obniża morale. Wszelkiego rodzaju spotkania integracyjne są środkiem zastępczym, działającym krótkofalowo, powstaje więc pytanie, po jakie narzędzia sięgnąć, by wzmocnić od wewnątrz postrzeganie firmy i umocnić jej reputację?
Co wewnątrz to na zewnątrz!
Należy pamiętać, że niezadowolony pracownik jest po prostu antyreklamą dla całej firmy. Negatywna opinia, dodatkowo rozpowszechniona w Internecie, ma bardzo dużą siłę rażenia. Przyczyną większości tego rodzaju przypadków jest zawodna wewnętrzna komunikacja w organizacji. Musimy zdawać sobie sprawę, że to, co dzieje się wewnątrz firmy, bezpośrednio działa na jej postrzeganie przez partnerów handlowych i oraz klientów.
Doskonałym rozwiązaniem dla średnich i dużych przedsiębiorstw jest własne wydawnictwo. Wydanie gazety firmowej niesie za sobą znamiona prestiżu i poszanowania dla każdego pracownika. Z pozycji osób zarządzających daną organizacją własne wydawnictwo jest sporym ułatwieniem w rozwiązywaniu problemów oraz informowaniu o istotnych zmianach w przedsiębiorstwie. Ponadto pomaga w integracji i zmotywowaniu zespołu do nowych działań, zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa pracowników na wszystkich szczeblach, budowie trwałej więzi i umocnieniu świadomości misji firmy.
Co więcej, własne czasopismo można potraktować jako idealny kanał do rozpowszechniania najważniejszych wiadomości dotyczących branży. Dzięki temu zatrudnieni uzyskają dostęp do rzetelnego źródła informacji i będą stale poszerzać zakres swojej wiedzy. Poza tym nie należy zapominać, że pracownicy utożsamiają się z marką oraz wytwarzanymi produktami, stając się efektywniejszymi w swoich obowiązkach tak na polu sprzedaży, jak i kreowania pozytywnego wizerunku. W firmowej gazetce należy również regularnie umieszczać informacje dotyczące przyszłych, bieżących oraz zakończonych projektów, wiadomości o perspektywach rozwoju firmy, a także dementować szkodliwe i nieprawdziwe plotki mogące mieć negatywny wpływ na zespół.
Prowadzenie własnego wydawnictwa bez wątpienia wpływa korzystnie na morale wewnątrz firmy. To z kolei umacnia pozytywny obraz marki. Nie bez znaczenia jest też fakt, że własne publikacje to jeden z czynników odpowiadających za kreację pozytywnego wizerunku firmy oraz budowę wewnętrznego PR.