Jakiego rodzaju działania obejmuje employer branding?
Employer brandingiem nazywa się wszystkie działania marketingowe mające na celu stworzenie wizerunku danej organizacji jako wysokiej klasy pracodawcy. Są one kierowane zarówno do przyszłych, jak i obecnych pracowników.
Odmiana wewnętrzna obejmuje wszystkie działania dotyczące tych pracowników, którzy są już zatrudnieni w firmie. Celem tych aktywności jest zapewnienie pracownikom optymalnych oraz przyjaznych warunków, dzięki czemu będą mieli oni możliwość rozwoju i dalszej pracy. Konkretnymi działaniami związanymi z tą odmianą employer brandingu jest m.in. stworzenie przejrzystego i sprawiedliwego systemu wynagrodzeń i premii czy dobrych warunków pracy, właściwa komunikacja wewnętrzna, a także możliwości zawodowego rozwoju w danej firmie.
Jak łatwo się domyślić, zewnętrzna odmiana employer brandingu skierowana jest do przyszłych, potencjalnych pracowników. Pożądanym efektem jest przyciągnięcie tych pracowników, których cechy oraz kompetencje są adekwatne do wymagań stawianych przez przedsiębiorstwo.
Konkretne działania związane z tak rozumianym zewnętrznym employer brandingiem są dość podobne, zarówno w przypadku budowania wizerunku marki, jak i przyciągania odpowiednich pracowników. Public Relations czy content marketing mają tu istotną rolę do odegrania. Należy się też liczyć z marketingiem szeptanym. Nie wolno jednak zapominać o doborze narzędzi komunikacyjnych dostosowanych do tej grupy docelowej, na zatrudnieniu której zależy nam najbardziej.
Medium, które wiedzie dzisiaj prym w możliwości dotarcia do jak największej grupy osób, jest bez wątpienia Internet. W jego przypadku warto pamiętać o odpowiednich działaniach SEO-SEM związanych z obecnością pracodawcy w sieci, dobrej stronie internetowej (szczególnie o zakładce „praca/kariera”), umieszczaniu interesujących ogłoszeń rekrutacyjnych na przeznaczonych do tego celu witrynach czy działalności w serwisach społecznościowych.
Oczywiście nie należy zapominać przy tym o tradycyjnych kanałach komunikacji z przyszłym pracownikiem. Dni otwarte, obecność na targach pracy oraz na uczelniach wyższych z serią wykładów, organizacja praktyk, konkursów oraz stażów oraz liczne projekty edukacyjne z pewnością pomogą w znalezieniu dobrego pracownika. Wszechobecne billboardy, plakaty, ogłoszenia, które widujemy na co dzień pokazują kolejny aspekt działań Employer Branding.