Co to jest efekt ROPO?

Co to jest efekt ROPO?

Efekt ROPO (ang. research online, purchase offline) zachodzi wówczas, gdy klient najpierw znajduje informacje na temat danego produktu w sieci, ale zakupu dokonuje już w świecie realnym. Taki sposób kupowania może dotyczyć między innymi nawet 80% osób korzystających z usług biur podróży. Efekt ROPO jest również widoczny podczas zakupu sprzętu AGD i RTV (ok. 70% kupujących), a także filmów, książek czy muzyki (ok. 60% klientów).

Na co zwracają uwagę klienci?

Internetowi konsumenci, którzy finalnie korzystają ze sklepów stacjonarnych, szukają informacji o ofercie na stronach sklepów, w serwisach tematycznych i w porównywarkach cen. Interesują ich nie tyle dane techniczne, co opinie innych osób. Widać to również w ewolucji, jaką przeszły porównywarki cenowe – największe z nich coraz bardziej przypominają serwisy opiniotwórcze.

Głównym punktem poszukiwań jest dalej cena, ponieważ im więcej wart jest dany produkt, tym nasze poszukiwania są dłuższe i bardziej skrupulatne. Kupując nowy komputer lub lodówkę najpierw sprawdzamy najlepsze oferty w Internecie. Potem udajemy się do sklepu, by zobaczyć, czy nasze oczekiwania są zgodne z rzeczywistością.

Istnieją również takie dziedziny, w których dochodzi do odwróconego efektu ROPO. To sprawdzenie produktu najpierw sklepie stacjonarnym, a później dokonanie zakupu przez Internet. Dotyczy to ofert, które są tańsze w sklepie internetowym, jednak my musimy wcześniej je przetestować. Obuwie, perfumy, kosmetyki, ale również elektronika – w tych wszystkich kategoriach najczęściej dochodzi do odwróconego efektu ROPO.

ROPO