Czy branding pomaga w tworzeniu strategii marketingowej
W podstawowym ujęciu branding polega na budowaniu w umysłach klientów świadomości istnienia marki. Innymi słowy dzięki temu działaniu klient nie tylko rozpoznaje markę, ale również ma w związku z nią konkretne odczucia, które zostały docelowo określone w strategii marki.
Założenia, jakie trafią do strategii brandingowej, są kluczowe z punktu widzenia powodzenia danego produktu na rynku. Dzieje się tak z kilku powodów.
Otóż działania brandingowe dotyczą nie tylko świadomości marki w umysłach klientów, ale również szeroko rozumianej identyfikacji wizualnej, kształtu strony internetowej oraz charakteru przekazu reklamowego. Oczywiście wszystkie powyższe elementy powinny być unikatowe, spójne i powiązane ze sobą, nie tylko ze względu na przekaz, ale również grupę docelową.
Ciekawie wygląda kwestia brandingu w sytuacji, gdy zmianie ulega strategia biznesowa. Dzieje się tak chociażby wtedy, gdy firma wchodzi na nowy rynek, wprowadza nowe kanały dystrybucji swoich produktów czy znacznie poszerza swoją ofertę. W tym przypadku branding (lub ściślej rzecz ujmując, rebranding) to konieczność. Nowa sytuacja rynkowa wymaga dotarcia do świadomości nowych klientów, dlatego szybki i skuteczny branding jest w tym przypadku jednym z najważniejszych elementów odświeżonej strategii marketingowej.
Ponadto nie zapominajmy, że znaczenie terminu „branding” obecnie znacznie wykracza poza produkt czy przedsiębiorstwo. Coraz częściej obejmuje ono również budowanie reputacji i zwiększanie wartości danej osoby, np. na rynku pracy czy w świecie mediów (personal branding), a także budowę wizerunku pracodawcy w oczach pracowników (employer branding). W tym ujęciu związek pomiędzy budowaniem wizerunku a strategią marketingową jest oczywisty, ponieważ im lepiej trafimy z naszym przekazem w oczekiwania odbiorców naszego komunikatu, tym kampania będzie bardziej efektywna i przyniesie więcej korzyści, nie tylko wizerunkowych, ale także materialnych.