Czym jest branding?
Branding to pojęcie złożone. Nie jest to określony przedmiot lub działanie, jak logo czy reklama. Za branding moglibyśmy uznać pewien zestaw wartości, takich jak zaufanie, pasja i zaangażowanie, które budują daną markę. Własną markę może posiadać produkt, jak na przykład Toyota czy Apple, usługa – tak jak Mastercard, a nawet miejsce – Piccadilly Circus w Londynie lub paryska Wieża Eiffla.
Marka (ang. brand) to wzniesienie sprzedaży na poziom relacji, w której konsument decyduje się na skorzystanie z jej oferty dla przeżycia pewnego doświadczenia. Marki od lat są gwarancją określonej jakości oraz sposobem identyfikowania się i czymś, co projektuje nasze pragnienia. Zaczynają również pełnić kolejne role – jak na przykład Google, który dostarcza nam informacji lub Facebook, czyli nasz sposób na komunikację z innymi.
Silny brand rynkowy daje wielorakie korzyści. To przede wszystkim pozytywny wizerunek firmy w oczach klientów, szeroki, a czasami nawet globalny zasięg, a także wyróżnienie na tle konkurencji. Marka napędza sprzedaż, ale również jest wartością sama w sobie. Przyjmuje się, że wartość największych marek jest w aż 80% niematerialna.
Tworzenie silnego brandu to konieczność, jeśli marzymy o rosnących zyskach. Do stworzenia marki potrzebne są przede wszystkim spójne działania we wszystkich dostępnych obszarach funkcjonowania organizacji – od identyfikacji wizualnej po marketing – a także dążenie do tego, by jak najlepiej spełniać oczekiwania i pragnienia naszych odbiorców.