Czym jest branding?

Czym jest branding?

Branding to pojęcie złożone. Nie jest to określony przedmiot lub działanie, jak logo czy reklama. Za branding moglibyśmy uznać pewien zestaw wartości, takich jak zaufanie, pasja i zaangażowanie, które budują daną markę. Własną markę może posiadać produkt, jak na przykład Toyota czy Apple, usługa – tak jak Mastercard, a nawet miejsce – Piccadilly Circus w Londynie lub paryska Wieża Eiffla.

Marka (ang. brand) to wzniesienie sprzedaży na poziom relacji, w której konsument decyduje się na skorzystanie z jej oferty dla przeżycia pewnego doświadczenia. Marki od lat są gwarancją określonej jakości oraz sposobem identyfikowania się i czymś, co projektuje nasze pragnienia. Zaczynają również pełnić kolejne role – jak na przykład Google, który dostarcza nam informacji lub Facebook, czyli nasz sposób na komunikację z innymi.

Silny brand rynkowy daje wielorakie korzyści. To przede wszystkim pozytywny wizerunek firmy w oczach klientów, szeroki, a czasami nawet globalny zasięg, a także wyróżnienie na tle konkurencji. Marka napędza sprzedaż, ale również jest wartością sama w sobie. Przyjmuje się, że wartość największych marek jest w aż 80% niematerialna.

Tworzenie silnego brandu to konieczność, jeśli marzymy o rosnących zyskach. Do stworzenia marki potrzebne są przede wszystkim spójne działania we wszystkich dostępnych obszarach funkcjonowania organizacji – od identyfikacji wizualnej po marketing – a także dążenie do tego, by jak najlepiej spełniać oczekiwania i pragnienia naszych odbiorców.

branding