Czym jest copywriting?
Copywriting to w skrócie pisanie tekstów. Copywriter ma tworzyć treści na tyle atrakcyjne, żeby potencjalny klient poświęcił swój czas na zapoznanie się z tekstem. Jednocześnie w ten sposób promuje pewne produkty, usługi, rozwiązania, a więc za pomocą tekstu ma wpłynąć na klienta – budować markę, rozpoznawalność, lojalność czy zachęcać do zakupu lub zamówienia danego produktu.
Pojęcie „tekst” odnosi się w omawianym przypadku nie tylko do krótkiego, celnego sloganu reklamowego, ale obejmuje również dłuższe treści, takie jak komunikaty reklam, komunikaty prasowe, teksty znajdujące się na stronach internetowych czy w materiałach promocyjnych – folderach, ulotkach itp. Oczywiście nie ma znaczenia, czy są to przekazy, które trafią do odbiorcy za pomocą słowa pisanego czy mówionego. Copywriterzy tworzą wszystkie rodzaje reklamowego przekazu – również te opierające się na komunikacji werbalnej lub obrazkowej. W tym przypadku liczą się pomysł oraz kreatywność, a także znajomość profilu psychologicznego potencjalnego klienta – przekaz zawsze musi być dostosowany do odbiorcy.
Co więcej, copywriting coraz częściej dość mocno wykracza poza reklamę. Nie jest tajemnicą, że z usług copywriterów korzystają politycy, celebryci, biznesmeni, handlowcy czy nawet artyści. Siła słów jest naprawdę duża – nikt nie wie tego lepiej, niż copywriterzy.
Copywriting polega również na tworzeniu tekstów informacyjnych, mających na celu przekazanie odbiorcy jakiejś treści, bez najmniejszej choćby namiastki perswazyjnego przekazu reklamy. Odmianą tego typu tekstów są te, które trafiają na strony internetowe, gdzie mają za zadanie poprawić pozycję takich stron w wynikach wyszukiwania za pomocą Google’a. Jest to odmiana zwana SEO Copywritingiem, przez niektórych uznana za gorszą, bo wpływającą nie tylko na odbiorcę, ale również na algorytmy internetowej wyszukiwarki.