Na czym polega efekt halo?
Nie jest tajemnicą, że jesteśmy podatni na wszelkiego rodzaju skojarzenia oraz ulegamy pewnym schematom, które potrafią skutecznie utrwalić nasze opinie. Wyróżnianie jednych produktów oraz ignorowanie innych to wynik efektu halo, czyli tendencji do automatyzacji swoich opinii na podstawie pierwszego wrażenia. Czy rzeczywiście w świecie, w którym wszystko możemy sprawdzić i zaopiniować, zbyt łatwo poddajemy się takim sugestiom?
Siła skojarzeń
Opisany powyżej proces to efekt halo, zwany także efektem aureoli. Ulegamy mu nader często i to zwykle bez większej świadomości – widzimy mężczyznę w dobrym garniturze i od razu myślimy, że jest o wiele lepszym pracownikiem niż ten, który przyszedł na rozmowę kwalifikacyjną w wysłużonym swetrze. Podczas zakupów faworyzujemy produkty znanych marek – modyfikujemy swoje opinie, powstałe w oparciu o irracjonalne przesłanki, pomijając realne korzyści płynące z zakupu tańszego, ale mniej znanego produktu.
Efekt halo to w istocie błąd myślowy, w który wpadamy szybciej, niż możemy sądzić. Warto zaznaczyć, że taka skłonność może mieć pozytywny (anielski) albo negatywny (diabelski) wpływ. Wiedza na temat takich zachowań stała się podstawą dla wielu strategii marketingowych.
Halo a reklama
W świecie reklamy halo jest ważnym instrumentem wspomagającym – dzięki niemu można zbudować przychylne skojarzenia dotyczące konkretnego produktu, na przykład poprzez zatrudnienie do jego promowania lubianej i popularnej osoby (warto pamiętać, że w przypadku zaangażowania kogoś o wątpliwej reputacji, osiągniemy odwrotny efekt). Nie zapominajmy również o bardziej przyziemnych działaniach. Ładne i estetyczne opakowanie produktu, interesujący przekaz reklamowy, czytelne komunikaty skierowane do potencjalnych klientów – każde z tych działań z pewnością wpłynie na postrzeganie reklamowanych towaru lub usługi.
Pamiętajmy jednak, że raz wypracowany efekt halo nie trwa wiecznie, dlatego wykorzystanie tego rodzaju zjawiska psychologicznego jest zadaniem dla najlepszych i doświadczonych ekspertów PR oraz marketingu.