Czym są materiały POS?
Materiały POS (point of sale) są nośnikami reklamy. Są to materiały reklamowe wspierające sprzedaż oraz wszystkie narzędzia, na których można umieścić lub które same w sobie są nośnikami informacji sprzedażowej.
Zbiorcza nazwa na wszystkie materiały POS obejmuje mnóstwo różnego rodzaju przedmiotów lub urządzeń, które często bardzo różnią się od siebie kształtem oraz pełnionymi funkcjami. Najpopularniejszymi materiałami POS są wszelkiego rodzaju stojaki, bloczki z ulotkami, reklamy stojące czy makiety przedstawiające powiększony produkt. Każdy, kto chociaż raz był w banku czy sklepie, doskonale wie, jak wyglądają.
Nie zapominajmy jednak o pozostałych materiałach POS. Należą do nich m.in. wobblery (niewielkie plansze mocowane do płaskich powierzchni na specjalnym nośniku – sprężynie lub elastycznej taśmie z tworzywa sztucznego – które poruszają się pod wpływem dotyku lub ruchu powietrza) czy panele lightbox (podświetlone od spodu powierzchnie, na których wyświetlana jest oferta handlowa, obecne np. w restauracjach typu fast food, w centrach handlowych czy barach). Ponadto materiałami POS są również wszelkiego rodzaju naklejki reklamowe czy hangery (przyczepione do sufitu wiszące plansze przedstawiające logo jakiegoś produktu lub informację o dostępnych promocjach, obecne w każdym sklepie wielkopowierzchniowym).
Osobną kategorię materiałów POS stanowią elementy związane ze sklepowymi półkami. Należą do nich gondola end (czyli element znajdujący się na końcu sklepowej alei), shelf liner (reklama znajdująca się na krawędzi półki) czy pusher (popychacz półkowy), ale także tacki produktowe oraz grawitacyjne podajniki produktowe towarowane od góry.
Ostatnią kategorią materiałów POS, o której wspomnimy, są te związane z cyfrową odmianą nośników reklamowych. Są to np. popularne infokioski, dostępne w każdym centrum handlowym. Warto jednak pamiętać, że niektórzy producenci elektroniki, szczególnie komputerów, korzystają ze swoich urządzeń na zasadzie materiałów POS, wyświetlając na nich treści reklamowe. Czasami mogą to być filmy lub prezentacje dotyczące możliwości lub funkcjonalności sprzętu, innym razem interaktywne aplikacje odkrywające przed klientem możliwości znajdujących się w ofercie komputerów, telefonów czy innego sprzętu elektronicznego.