Co to jest glokalizacja?

Co to jest glokalizacja?

Każdy zakątek świata to zupełnie inna kultura i odmienne postrzeganie codzienności. Wydawać się może – całkiem mylnie – że pomimo tych różnic, handel i promocja powinny wyglądać tak samo, tymczasem nie jest to takie proste. W biznesowych kręgach takie myślenie automatycznie zamyka kolejne rynki zbytu, a próby otwarcia raz zatrzaśniętych drzwi tymi samymi kluczami okazują się niemożliwe. Na czym więc polega fenomen światowych marek np. Coca Coli, która z powodzeniem sprzedaje swoje produkty na wszystkich kontynentach?

Czym jest glokalizacja?

Żeby zrozumieć sukces światowych koncernów musimy odpowiedzieć sobie na pytanie co to jest glokalizacja? Termin nieobcy, ale nie dość rozpowszechniony, by stał się powszechnie stosowanym. Glokalizacja to wzajemne przenikanie się i oddziaływanie na siebie rynków globalnych i lokalnych.

A w praktyce …

Jeden produkt, po który sięgają wszyscy na świecie nie jest sam w sobie fenomenem, ale stał się takim dzięki promocji dostosowanej do lokalnych potrzeb i oczekiwań. Lokalna forma przekazu nie zmienia istoty swojej treści, ale dostosowuje ją do danego rynku. Doskonale można to zaobserwować analizując strony internetowe koncernów, które prowadzą swoje witryny w wielu krajach i wielu językach. Te – oprócz tego, że są prowadzone w lokalnych językach – niekiedy mają nawet odmienną szatę graficzną. Wszystko zgodnie z ideą, która głosi: „Myśl globalnie, działaj lokalnie”.

Internet to obecnie największy nośnik informacji, zarówno globalnych, jak lokalnych. Dobre działania marketingowe muszą działać zgodnie z globalnymi, jak i lokalnymi ideami, przy użyciu osobliwych kodów i wzorców kulturowych danej społeczności.