Identyfikacja wizualna – najważniejsze informacje
Każdy z nas ma pewne cechy wyglądu, dzięki którym odróżniamy się od innych. Podobnie firmy chcą zaakcentować swoją działalność na rynku poprzez własne, charakterystyczne dla siebie atrybuty wizualne. Ich pełen zestaw tworzy identyfikację wizualną.
Cele, charakterystyka i elementy identyfikacji wizualnej
Najważniejszą zasadą tworzenia identyfikacji wizualnej jest konieczność zachowania jej spójności – powinna być taka sama we wszystkich komunikatach.
Identyfikacja wizualna składa się z wielu elementów. Do najbardziej podstawowych należą symbole, takie jak logo, logotyp czy sygnet. Równie ważna jest firmowa kolorystyka. Marka może uznać za swój wyróżniający element dany krój pisma. Powinna również zachować spójne zasady identyfikacyjne przy tworzeniu materiałów reklamowych lub prowadzeniu korespondencji z innymi. Jako element identyfikacji wizualnej uznaje się nawet ubiór pracowników, a także wygląd firmowych wnętrz i pojazdów.
Identyfikacja wizualna powstaje w konkretnym celu. Jest nim wyzwalanie pozytywnych skojarzeń i tworzenie dobrego wizerunku, którym marka przekona odbiorców do skorzystania z jej oferty. Identyfikacja wizualna nie może kojarzyć się źle lub wprowadzać w błąd. Przy jej tworzeniu ważne są różne czynniki – działalność firmy, jej cele i to, jak chce być odbierana. Odbiorca nie powinien mieć problemu z odczytaniem jej przekazu; dobrze, gdy dodatkowo potrafi określić branżę, w jakiej dana firma działa.
Jako element wyróżniający każdą markę system identyfikacji wizualnej powinien cechować się oryginalnością. Dzięki temu jest przyswajalny i łatwy do zapamiętania.