Kim jest buyer persona?
Buyer persona to profil potencjalnego klienta rozszerzony o dodatkowe informacje na jego temat. Termin ten ściśle wiąże się z personalizacją reklamy i udoskonalaniem medialnego przekazu generowanego przez firmę.
Gdy informacje o odbiorcach takiego przekazu zostaną zebrane i zdefiniowane, tworzy się grupy dzielone przez określone kryteria wartości. Buyer persona to potencjalny klient, który idealnie odzwierciedla cechy konsumentów z danego zbioru stworzonego w oparciu o konkretne kryteria.
Buyer persona i proces jej definiowania
Firmy kreują buyer personę, aby poznać motywacje, które kierują klientami podczas zakupów i które sprawiają, że klienci wracają. Dzięki zrozumieniu swych odbiorców, firma wie, jak się z nimi komunikować, zachęca do podjęcia decyzji o zakupie produktu oraz tworzy oferty indywidualnie dopasowane do każdej z grup. Informacje na temat buyer persony pozyskać można przez rozmowę z obecnymi lub potencjalnymi klientami oraz z osobami, które wpisują się w model klienta dla danej firmy. Ale nie tylko…
Agencje zajmujące się tworzeniem profilu buyer persony zbierają podstawowe informacje na temat wieku, wykształcenia czy statusu majątkowego klienta, a następnie pytają, dlaczego dokonuje on zakupu rzeczy i co ewentualnie powstrzymałoby go od tej decyzji. Każda firma musi bowiem wiedzieć jakie potencjalne trudności na co dzień spotykają potencjalnych klientów. Dlatego warto pytać klientów (obecnych i potencjalnych) wprost o oczekiwania względem produktu, jego jakości i ceny. Cennym źródłem informacji okazuje się także analiza źródeł wejść i odwiedzanych stron www. Warto również obserwować fanów w social media, przyglądając się ich profilom i aktywności w Internecie.
Buyer persona określa idealny dla klientów model procesu sprzedaży. Informuje również o tym jak przedstawiciel grupy szuka interesujących go produktów. Gdy już raz ustali się cechy i motywy buyer persony, warto systematycznie oceniać poziom ich aktualności.