Na czym polega analiza konkurencji i jak ją przeprowadzić?

Na czym polega analiza konkurencji i jak ją przeprowadzić?

Analizą konkurencji nazywa się działania, których celem jest poznanie mocnych oraz słabych stron konkurencyjnych podmiotów, a także ich potencjalnych dróg rozwoju. Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji pozwala na stworzenie strategii, dzięki której nasza pozycja na rynku ulegnie wzmocnieniu.

Aby dobrze zrozumieć czym tak naprawdę jest analiza konkurencji, należy przede wszystkim określić, czym w ogóle jest konkurencja. Otóż przyjmuje się, że są to organizacje, których oferta obejmuje identyczne albo podobne produkty lub usługi do naszych. Za konkurencję uznaje się również firmy, które mają możliwość zaoferowania wspomnianych produktów lub usług w przyszłości. Trzeba pamiętać również o takich, których działalność może sprawić, że nasze działania będą nieopłacalne lub niepotrzebne. Innymi słowy, analizę konkurencji przeprowadza się po to, by poznać słabe i mocne strony rynkowych przeciwników i wykorzystać tę wiedzę do własnych celów.

Zbierając konieczne informacje należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Przede wszystkim na początku trzeba jasno określić profil zbieranych danych, ponieważ nie wszystkie będą dla nas przydatne. Następnie należy przeprowadzić kompleksowe, wielokanałowe zbieranie informacji. Dzisiaj, w dobie Internetu, jest to o wiele prostsze, niż w przeszłości, tym bardziej, że istnieją wyspecjalizowane podmioty zajmujące się zbieraniem oraz przetwarzaniem tego typu danych – na przykład firmy konsultingowe. Informacje o konkurencji można również zdobyć od innych podmiotów rynkowych, a także dzięki pracom działu B+R.

Segregacja, zestawienie, analiza oraz interpretacja uzyskanych danych jest najtrudniejszą częścią analizy konkurencji. W tym przypadku liczą się przede wszystkim wiedza oraz doświadczenie analityków, którzy z gąszczu uzyskanych informacji potrafią wyłowić te najważniejsze, mające bezpośredni wpływ na powodzenie lub niepowodzenie planowanej inwestycji. Wyjściowe informacje mogą być niekompletne, nieaktualne lub nawet nieprawdziwe, dlatego bardzo ważne jest, żeby analitycy dobrze wiedzieli, czego szukają i potrafili skatalogować otrzymane dane w kompletne bazy. Solpin przeprowadza analizy konkurencji dla klientów i dostarcza wymagane dane, a to czy klienci zastosują się do wytycznych oczywiście zależy wyłącznie od ich własnych decyzji strategicznych.

freelancer-763730_1920