Na czym polega marketing bezpośredni?
Marketing bezpośredni jest jedną z form komunikacji pomiędzy firmą a klientem, która łączy w sobie działania reklamowe z działaniami sprzedażowymi. Najważniejszymi narzędziami tej formy marketingu są tradycyjna i elektroniczna poczta, spersonalizowana reklama internetowa, spotkania twarzą w twarz klienta ze sprzedawcą oraz sprzedaż telefoniczna.
Do niedawna marketing bezpośredni kojarzony był przede wszystkim z akwizycją, ewentualnie z otrzymywaniem katalogów produktów. Obecnie jego kształt uległ znacznej modyfikacji, oczywiście za sprawą Internetu. Jest to nie tylko nowy kanał komunikacji, ale przede wszystkim fantastyczne źródło do pozyskiwania informacji o klientach. Co więcej, telewizja także jest bardzo dobrym medium w kontekście skuteczności marketingu bezpośredniego. Dzieje się tak za sprawą kanałów sprzedażowych emitujących prezentacje różnych produktów. Udostępnienie konsumentom możliwości natychmiastowego zamówienia prezentowanego towaru pozwala odnieść efekt sprzedażowy, a przy okazji zbadać efektywność komunikatu reklamowego.
Podstawą skutecznego marketingu bezpośredniego jest posiadanie aktualnej bazy danych o klientach. Powinna ona zawierać najważniejsze informacje na temat rzeczywistego i potencjalnego klienta – nie tylko dane osobowe, ale również osobiste preferencje związane z zachowaniem, ulubionymi produktami, historią ich zakupu czy minimalną ilością środków, które mogą zostać przeznaczone na zakupy. Obecnie dzięki faktowi, że wielu klientów dokonuje zakupów w Internecie, zdobycie takich informacji jest znacznie ułatwione.
Łatwo się domyślić, że mając wysokiej jakości dane dotyczące klientów, o wiele łatwiej spersonalizować przekaz, a tym samym podnieść skuteczność działań marketingowych. Bezpośrednie i zindywidualizowane kontakty pomiędzy stronami transakcji znacznie ułatwiają sprzedaż, tym bardziej, że marketing bezpośredni może być jedynie dodatkiem do działalności firmy, a nie najważniejszym sposobem na dotarcie do klienta. Dzieje się tak chociażby w sytuacji sprzedaży luksusowych usług oraz towarów. W tym przypadku przesłanie katalogu, kontakt telefoniczny czy kontakt twarzą w twarz z przedstawicielem firmy w domu klienta są dodatkowymi czynnikami budującymi więź z firmą oferującą ten rodzaj komunikacji.