Po co określać grupę docelową i segmentować klientów?
Grupa docelowa to zbiorowość, do której kierujemy nasz produkt i na której skupiamy nasze działania marketingowe. Segmentacja klientów z kolei jest jednym z najważniejszych działań przeprowadzanych w związku z aktywnościami marketingowymi. Polega ona na podziale całej zbiorowości klientów na mniejsze grupy. Najczęściej podział przeprowadzany jest w oparciu o kryteria społeczno-demograficzne (wiek, wykształcenie, zawód, płeć itp.).
Inne kategorie mogą mieć związek z geografią i dotyczyć miejsca zamieszkania, pracy lub zakupów. Nie należy również zapominać o pozostałych kryteriach, takich jak styl życia, przekonania czy osobowość, a także o wskaźnikach specyficznych dla jakiejś wybranej wcześniej grupy. Mogą nimi być rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, częstotliwość korzystania z jakiejś usługi itp.
Segmentacja klientów jest uznawana za punkt wyjścia w przypadku tworzenia założeń oraz sposobów realizacji działań marketingowych i komunikacyjnych. Jest również niezbędnym czynnikiem w procesie podejmowania strategicznych decyzji. Dzięki niej można zidentyfikować poszczególne grupy klientów, zarówno w kontekście ich lojalności wobec marki, jak i generowanych zysków.
Poza tym segmentacja znacznie ułatwia realizację biznesowych celów. Dzięki niej można przede wszystkim dostosować ofertę do potrzeb klientów i budować pozytywne relacje z nimi, a także poprawić efektywność sprzedaży poprzez skierowanie właściwej oferty do konkretnej grupy klientów. Pomaga także w sytuacji, gdy zależy nam na poprawieniu efektywności komunikacji na linii firma-klient. W toku obsługi klientów eksperci Solpinu często wskazują, jak ważne jest precyzyjne uzmysłowienie sobie naszej grupy docelowej, a odrębnym grupom klientów należy przekazywać dedykowane im komunikaty. Choćby w sytuacji, gdy nasze produkty kupują nastolatki, ludzie w średnim wieku i starsi. Mówienie do nich tym samym językiem i formą przekazu byłoby mało efektywne, na czym nam wszystkim przecież bardzo zależy.