Kim jest prosument?
Wielu z nas pamięta czasy, w których bycie klientem oznaczało bierne kupowanie tego, co oferowali nam producenci. Innymi słowy otrzymywaliśmy produkt, na który w żaden sposób nie mogliśmy wpłynąć. Dzisiaj coraz częściej klient staje się współtwórcą, kimś więcej niż tylko konsumentem.
Kim jest prosument?
Poszerzenie roli konsumenta stworzyło postać prosumenta, który ma ogromną wiedzę o danym produkcie, a dzięki temu może przekazać producentowi informacje na temat swoich oczekiwań odnośnie tego produktu. Dzięki zaangażowaniu prosumentów w proces tworzenia produkty mogą być coraz ściślej dopasowane do preferencji klientów.
Dla szeroko rozumianego marketingu prosumenci mają niebagatelne znaczenie. Współtworzą markę, rozpowszechniają pozytywne informacje o niej, a co najistotniejsze, czują z nią więź. W obecnej, cyfrowej rzeczywistości, prosumenci to osoby biorące czynny udział w opiniowaniu, tworzeniu materiałów promocyjnych i pokazowych, zarówno sponsorowanych, jak i tworzonych z własnej woli, bez żadnego wynagrodzenia. Są ambasadorami marek i występują w roli niezależnych ekspertów, dzięki czemu ich opinia jest w oczach potencjalnych klientów o wiele bardziej wartościowa, niż opinia np. celebrytów opłacanych w kampanii reklamowej.
Poza tym zaproszenie prosumenta przez producenta do współpracy to najlepsza forma zdobycia szerokiego grona zainteresowanych. Dlatego producenci często organizują konkursy na stworzenie nazwy, logo czy wymyślenie hasła reklamowego. W tym ujęciu rolą specjalistów od marketingu jest zbudowanie pozytywnej relacji z prosumentami, bowiem ci – wskutek nieumiejętnych działań – mogą nie tylko odwrócić się od promowanej marki, ale również rozpocząć wobec niej negatywną kampanię reklamową.