Różnice między PR wewnętrznym a zewnętrznym

Różnice między PR wewnętrznym a zewnętrznym

Wizerunek firm kształtuje się nie tylko w głowach klientów i nie tylko na podstawie relacji marka-odbiorca. Równie ważna jest jakość stosunków panujących wewnątrz przedsiębiorstwa, chociażby pomiędzy kierownictwem a pracownikami.

Przez pryzmat tych zależności możemy wyróżnić PR wewnętrzny, kierowany do zatrudnionych oraz zewnętrzny, który obejmuje całe otoczenie firmy za wyjątkiem pracowników.

Różnice między PR wewnętrznym a zewnętrznym

Public relations wewnętrzny i zewnętrzny różnią się grupami osób, których dotyczą, narzędziami do poprawy wizerunku, sposobem komunikacji oraz obieranymi priorytetami. Zewnętrzny PR dotyczy rzeczywistych i potencjalnych odbiorców, partnerów w biznesie, mediów oraz instytucji publicznych. PR zewnętrzny wykorzystuje się do komunikacji z otoczeniem oraz do budowania wizerunku marki, tworząc lub wspierając określone idee lub cele społeczne. PR zewnętrzny współpracuje z działem marketingu firmy. Do działań PR zewnętrznego stosuje się media, wywiady, czy np. organizuje wydarzenia typu pokazy i konkursy – liczy się to, co pozwoli wejść w interakcję z otoczeniem. Firmy bezpośrednio komunikują się z klientami podczas targów, eventów oraz prezentacji, a także wspierają fundacje lub sponsorują prospołeczne wydarzenia.

Natomiast PR wewnętrzny korzysta z mediów o zasięgu wyłącznym w obrębie danego przedsiębiorstwa lub jego działu. Zwykle jest to biuletyn – gazetka wewnętrzna, monitory do wyświetlania informacji oraz oczywiście intranet, czyli firmowa sieć, ale również bardziej tradycyjne ogłoszenia na ścianach i materiały wdrożeniowe dla nowych pracowników. Informacje wymienia się na spotkaniach, drogą telefoniczną lub e-mailową. Z kolei relacje między pracownikami poprawiają imprezy pracownicze i wydarzenia okolicznościowe. Dobry PR wewnętrzny dąży do budowania poczucia wspólnoty i zachęca pracowników do polepszania swych umiejętności.